This page has moved to a new address.

IS BLOGGING SELF-OBSESSIVE?

This is not another blog: IS BLOGGING SELF-OBSESSIVE?

Tuesday, January 21, 2014

IS BLOGGING SELF-OBSESSIVE?

Image and video hosting by TinyPic
Regelmatig klinkt de vraag: "waarom blog je nu eigenlijk?" en vaak klinkt er, direct en indirect, nog een andere vraag. Bloggen, is dat niet gewoon een vorm van zelfobsessie? En zwart-wit gedacht is er eigenlijk maar één antwoord mogelijk: ja. Een webpagina volledig over jezelf. Het maken en plaatsen van zelfportretten en outfitfoto's. Verhalen waarin je zelf de centrale rol speelt. Als je het zo bekijkt is een blog vrijwel de meest pure vorm van zelfverheerlijking die er bestaat.

Neem nu bovenstaand portret, een zelfportret nog wel. Niet de beste foto ooit, maar toch had een foto kunnen kiezen waar ik nog wat minder goed op stond. Misschien kwam dat zelfs wel dichter bij de waarheid, een foto is tenslotte een momentopname. Ik had er eentje kunnen kiezen waar mijn mond een beetje vertrokken was. Of eentje waar mijn ogen een tikje raar stonden. Maar ik deed het niet. 

Tegenwoordig zijn we voortdurend bezig met onszelf te presenteren. Tegenover onze ouders, vrienden, op school of op het werk. Waarschijnlijk gaat het ongemerkt, de afgelopen jaren is het er langzamerhand ingeslopen, maar we vinden het prettig om ons net wat beter voor te doen dan we zijn. Zonder te liegen, simpelweg door de mindere kanten weg te laten of bijvoorbeeld door geveinst enthousiasme. Bloggen is net zo, we plaatsen de foto's waar we het best op staan en vertellen de positieve verhalen. Oftewel, we houden het idee van een 'perfect blogleventje' in stand.

Toch is er ook een andere manier om het bloggen te bekijken. Niet als zelf-obsessie maar als een vorm van zelf-expressie. 


24 Comments:

At January 21, 2014 at 11:44 AM , Blogger Made by Carlijn said...

Goed artikel! Ik krijg die vraag ook vaak inderdaad! Ik zie het inderdaad niet als zelf-obsessie maar expressie.

 
At January 21, 2014 at 12:07 PM , Blogger fleursophia said...

Goed artikel! Toch vertel ik niet alleen maar positieve verhalen. Ik ben gewoon mezelf op mijn blog en daar horen ook wel eens mindere dingen van het leven bij.

 
At January 21, 2014 at 12:27 PM , Blogger Anouk said...

Eigenlijk ben ik bloggen puur begonnen om gewoon te schrijven. Als expressie. Uitlaatklep. En waarom ik het online doe en niet in word? Ja das een goede haha.

 
At January 21, 2014 at 1:05 PM , Anonymous Sylvia said...

Ik vind het geen vorm van zelfobsessie. Voor mij werkt het ook als soort online dagboek, om later terug te kunnen kijken. Degene die mee wil lezen, leest mee, de rest moet maar naar andere plekken op het web surfen, genoeg plaats voor iedereen ;)

 
At January 21, 2014 at 1:22 PM , Anonymous wies said...

Ik ben mijn blog begonnen om juist dingen te leren aan mensen, en ik vind dat daar goede duidelijke foto's bij horen. Ik snap wel dat mensen misschien er anders over denken maar persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Ik vind het inderdaad meer een vorm van zelf expressie.

 
At January 21, 2014 at 2:26 PM , Blogger Maddie said...

I agree that blogging is just another way of self expression, just like facebook, twitter, instagram etc!
Beautiful picture! :)

www.callmemaddie.com

 
At January 21, 2014 at 3:29 PM , Blogger Amy said...

Ik denk ook dat het een leuke manier is van inspiratie op doen, je deelt gedachtes en op een onbewuste manier inspireer je meer mensen dan je denkt! Verder leer je door veel te laten zien van je zelf en open te zijn over positieve en negatieve dingen veel leuke mensen kennen. Maar ik snap je idee wel goed, je bent natuurlijk heel erg bezig met jezelf en je wil een leuke kant laten zien aan de wereld. Logisch, foto's zijn een moment opname, maar zoveel foto's bij elkaar kunnen toch een goed beeld schetsen van wie je bent! Mooi geschreven (:

 
At January 21, 2014 at 6:12 PM , Blogger Unknown said...

Wat een interessant artikel! Ik zie bloggen als een stukje internet waarop ik alles kan schrijven en doen wat ik wil.

 
At January 21, 2014 at 6:54 PM , Anonymous Anonymous said...

Helemaal waar, zelf expressie. Ja, het zit zo best wel in het leven, dat beter voor willen doen. Jezelf goed voor de dag laten komen. Online gaat dat misschien wel net zo door. Maar als je het op een andere manier bekijkt! Helemaal waar.

 
At January 21, 2014 at 6:55 PM , Anonymous Anonymous said...

Leuk geschreven! Hier heb ik zelf nog niet over nagedacht!

 
At January 21, 2014 at 7:20 PM , Blogger Sophie van Balen said...

Tja die vraag krijg ik ook heel vaak.. Echt een heel goed artikel om te lezen trouwens!

 
At January 21, 2014 at 7:37 PM , Blogger Unknown said...

Het is een vorm van zelf-expressie waarmee je ook anderen wil vermaken en inspireren, denk ik. En ja, soms leuke reacties op krijgen. Als het daar niet om ging had je het namelijk inderdaad allemaal wel in word kunnen doen zoals iemand hierboven reageert (:

 
At January 21, 2014 at 8:18 PM , Blogger fashionisam said...

wow, dit is zo perfect geschreven! ik ben het er helemaal mee eens.

 
At January 21, 2014 at 8:23 PM , Blogger Anouck said...

Wat een leuk (en goed!) artikel om te lezen! Als mensen vragen wat je hobby is, is bloggen vaak het antwoord,maar waarom ik het doe? Geen idee. Misschien een uitlaatklep om alle ideeën en hersenspinsels kwijt te kunnen? Ik weet het ook niet. Wel merk ik dat het online veel gemakkelijker is om nog een beetje in de spotlights te staan, want in real-life ben ik veel meer verlegen. Dus, tja misschien is zelf-expressie wel een goed antwoord!

 
At January 21, 2014 at 8:53 PM , Blogger Judith | Juudithhome said...

Zelf-expressie: goed verwoord! XO

 
At January 22, 2014 at 10:10 AM , Anonymous Femke said...

Wauw, mooi geschreven. Bloggen is voor mij vooral zelfexpressie ja.

liefs,
Femke

 
At January 22, 2014 at 11:59 AM , Blogger Joy | The life of Joy said...

Heel leuk geschreven!

xo

 
At January 22, 2014 at 3:06 PM , Blogger Sharon (Style-Chameleon) said...

Goed geschreven!

Ik houd ook niet van dat idee dat bloggers perfect zijn (wat ze doen lijken) Daarom plaats ik ook nog wel eens een Wall of Shame met al mijn lelijke blooper foto's van de afgelopen tijd.
Dat heb ik al een tijdje niet gedaan dus dat moet ik weer eens doen :p



www.style-chameleon.com

 
At January 22, 2014 at 6:48 PM , Anonymous Esmée said...

Heel erg mooi geschreven! Ik heb die vraag gelukkig nog niet gehad, maar ik zou wel ongeveer hetzelfde denken. x

 
At January 22, 2014 at 8:46 PM , Blogger Esther - myconfashions.nl said...

Wat een leuk stukje om te lezen!

X Esther | www.myconfashions.nl

 
At January 22, 2014 at 8:57 PM , Blogger Unknown said...

Heel leuk artikel!:)

xx Laura

 
At January 23, 2014 at 11:39 AM , Blogger Een blog vol herinneringen said...

Interessant artikel, zo had ik het eigenlijk nog nooit bekeken.
Liefs

 
At January 27, 2014 at 5:56 PM , Anonymous sharon said...

Leuke post!

Ik krijg ook heel vaak te horen "je vindt jezelf wel heel leuk zeker?" (pff)

 
At February 4, 2014 at 10:13 AM , Anonymous Anonymous said...

Ik vind je blog leuk! lekker anders,

Lijkt me leuk om een keer samen te werken. Je hebt een toffe style.

Liefs,
Joyce

 

Post a Comment

Als je een reactie achter laat ben je lief, maar geld doneren zodat ik schoenen kan kopen is ook altijd een optie.

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home